• Hopp til hovedinnhold
  • Skip to footer
  • Hvorfor sjeleføde?
    • Verdier
    • Hva mener jeg med sjel?
    • Inspirasjon og aktuell debatt
    • En dose Sjeleføde
    • Ressurser og råd
  • Butikk
  • Kurs og terapi
  • Blogg
  • Kontakt
    • Om Anne og firmaet

Sjeleføde

Et lite forlag, som ser det store bildet

Kurs og terapi

Kurs og terapi

Velkommen til et nytt tilbud: Finn ro og styrke i dine indre rom.


Sjeleføde har startet opp ny virksomhet i 3. etasje i Skolegata 12. Terapivirksomheten er allerede i gang, og utover våren vil det etableres flere grupper for meditasjon og egenutvikling. Målet er å finne indre ro, balanse og tilstedeværelse. Å forsterke Hverdagslykken og å finne ut hvordan kan vi leve gode liv, ja endog trives, i en urolig verden i rask endring.

Tilbudet er for alle, men kanskje særlig for deg som har noen av disse ønskene:

  • Å ha et morsommere og mer gledesfylt liv
  • Å forvandle uro, tankekjør og bekymringer til indre fred og mental balanse
  • Å finne ut hvor og hvordan du kan bidra til å skape en bedre verden,
  • Å bli kjent med deg selv og hvilke verdier du står for i en forvirrende tid
  • Å bli kjent med andre som også vil reise i sitt indre landskap

Målsettingen har vi lånt fra filosofen Ken Wilber: Wake up, Grow up, Clean up! Og sist, men ikke minst: Show up!

Hva vi tilbyr:
Vi tilbyr enkel opplæring i meditasjon og praksisgrupper. Deltagere som ikke har erfaring med egenutvikling eller har meditert før må delta på en introduksjonkveld først. Etterpå kan du bli med i en gruppe som møtes jevnlig. Vi syns det er fint å møtes før vi finner en passende gruppe for deg.

Introduksjonskveld for deg som aldri har meditert eller vært med i lignende grupper:
Første mulighet er i August. Dato postes senere.

Praksisgrupper:
Vi har to grupper. En for nybegynnere annenhver søndag kveld, og en for deg som har erfaring med meditasjon og egenutvikling annenhver tirsdag . Innholdet vil være mye det samme i begge grupper, men det er mer plass til deling av egne spørsmål, og hjelp til personlige utfordringer på søndager.
Mer utfyllende info. om alle tilbud litt lenger ned på siden.

Informasjon om tider for de ulike gruppene her:
Klikk på lenken! April Mai Juni

    Mer om hva vi tilbyr:

    Terapi og foreldreveiledning med Anne Nielsen, samtaleterapeut i Psykosyntese.
    Info. om Psykosyntese: http://www.foreldrepraxis.no/metoder/psykosyntese.htm

    Jeg gjør oppmerksom på at jeg som samtaleterapeut i Psykosyntese, først og fremst har et tilbud til deg som vil bli bedre kjent med deg selv og ditt indre landskap. Eller for deg som står i livskriser, eller kjenner på angst eller depresjon Tyngre psykiske problemer krever andre tilnærminger enn de jeg bruker.

    Foreldreveiledning:
    Vi tilbyr veiledning knyttet til livet i familien hvor målet er Hverdagslykke. Gjerne i en liten gruppe.
    Se her: http://www.foreldrepraxis.no/kurs/foreldrekurs.htm

    Mer om Hverdagslykken her: https://sjelefode.no/

    Mer informajon om kurs og delegrupper

    Det er lettere å vedlike og fordype meditasjonen i et fellesskap med andre. Gruppa kan også være en god støtte om man møter utfordringer, og en nyttig “heiagjeng” når man skal gjøre noe så vanskelig som å forandre seg!
    (Bare etter noen få timers meditasjon begynner hjernen å endre seg. Se info. om meditasjon her og her.
    Vi vil derfor ha pågående grupper som tilbyr innføring i meditasjon – oppmerksomt nærvær, og bidrar med en liten dose sjeleføde i en travel hverdag.

    Praksisgrupper
    Introduksjonskveld for deg som aldri har meditert eller vært med i lignende grupper:
    Første mulighet er i august. Se kalender.

    Søndager:
    Første kveld er 14.08.22. klokka 18.30, deretter annenhver helg utover høsten. Deltagerne må ha deltatt på introkveld, eller hatt en samtale med gruppeleder først. Ansvarlig: Anne Nielsen.

    Tirsdager: En pågående gruppe kl. 19.00 for deg som har meditert før, eller brukt tid på andre kontemplative metoder.
    Ansvarlig: Anne Nielsen.

    Påmelding eller mer info. om tilbudet? Ta kontakt så finner vi ut hva som passer for deg: https://sjelefode.no/kontakt/

    Hvordan vil en typisk gruppekveld være?
    Først en kort deling av hvor man er mentalt og følelsesmessig. Innledning fra gruppeleder, eller andre støttespillere, om dagens tema. Ca. 20 minutters guidet eller stille meditasjon. Deling av opplevelser og eventuelle utfordringer man møter når man skal stilne tankene og finne roen. Eller andre ting man er opptatt av, eller har behov for å dele. Og av og til noe helt annet, for eks. avspenningsøvelser eller guidede meditasjoner. Te og samtale før avslutning.

    Antall grupper kan ha forskjellig fokus som for eks. egenutvikling/ gruppeterapi/støtte for spesielle utfordringer. Disse vil oppstå underveis ved behov. Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er diskusjonsgruppe, målet er å finne veien forbi det travle, intellektualiserende tankesinnet og vandre inn i et større landskap. Det er der sjelefreden bor!

    Generell info:
    Introduksjonskvelder er. Egen utlysning følger.
    Poenget er først og fremst å bli kjent med deg, så her vil det være løs snipp, slik at du også blir kjent med oss! Deretter en rask innføring i hvordan man holder et indre fokus, hvilke utfordringer man kan møte underveis, og hva man evt. kan gjøre med det. Vi vil også ha en kort introdusjon i prinsippene for delegrupper, for å sikre at alle føler seg trygge på å dele mer personlige ting med folk man ikke kjenner fra før. Hvor personlig er opp til deg, men skal man ha nytte av gruppene, kreves det litt åpenhet.

    Våre kjerneverdier er derfor autentisk kommunikasjon som grunnlag for tillit, gjensidig respekt og likeverdighet. Og ikke minst humor og lekenhet! Vårt mål er en morsommere verden hvor glede, fred og kjærlighet får større plass! 🙂 🙂

    Betaling for terapi:
    Prisen er tredelt og du kan selv ha innflytelse på hva du vil betale for en klokketime. Pris avtales individuelt.

    • 750,- Normalpris for deg som har trygg økonomi
    • 500,- for deg som har litt redusert inntekt
    • 250,- for deg som er aleneforsørger/student/arbeidsløs.

    Betaling for grupper:
    Opplæring i meditasjon vil koste 250,- første gang. Varighet ca. 3 timer. Deretter 50,- for hver gang man møter i søndagsgruppa. Det er alltid mulig å be om støttesamtaler med gruppelederne.

    Deltagelse i løpende grupper som er litt mer selvdrevet, blir donasjonsbasert for å dekke utgifter.
    Spørsmål? Ta gjerne kontakt.

    Lys og kjærlighet til hver især!

    Anne

    Oversikt over pedagogiske kurs under:

    1. Hverdagslykkens ABC på 150 minutter. Ca. 
    2. Digital demens eller smartere barn?
    3. Tydelige voksne som viktig forutsetning for barns Hverdagslykke
    4. Trygge voksne – robuste barn
    5. “Barnelærdom” for politikere og andre beslutningstagere.
    6. For tidligere kurs se her og foredrag se her.

    Foredrag nr. 1 

    Hverdagslykkens ABC på 150 minutter. Ca.

    Det er to varige gaver vi kan gi våre barn,  det ene er røtter, det andre er vinger.     J.W. Goethe

    Dette foredraget har to deler
    Innledningen er felles, siste halvdel kan være ulik. Velg fokus fra bokens hovedtemaer, eller ta kontakt for å finne på noe som passer deg/dere. Kurset vever sammen morsomme eksempler og gode forslag til ny praksis, bygd på erfaring og bred kunnskap om utviklingspsykologi og mindfulness.

    Del 1. Grunnmuren i barnets utvikling

    Om hjernens utvikling, og hvordan vi kan ta vare på grunnlaget for en sunn kropp, et harmonisk følelsesliv og evnen til å lære av alt det livet sender oss av opplevelser og erfaringer.

      • Litt om hjernen og bevisstheten
      • Kjærlighet og tilknytning
      • Betydningen av «utviklingsmotoren»; nysgjerrighet, bevegelse og lek.
      • Forholdet mellom læring og modning, og konsekvensene av å forsere hjernens trinnvise utvikling.

    Hvordan de syv feilgrepene forstyrrer barnehjernens optimale vekst og utvikling med ulike former for stress. De utspiller seg på mange livsområder, men henger sammen med de ulike splittelsene som følger de tradisjonelle, moderne og postmoderne verdisystemene.* (Sitat fra Hverdagslykke om dette under.)

    Del 2. Hvordan kan vi lage en mer helhetlig oppvekst? Individuelt og på samfunnsnivå?

    Mange unge mangler fellesskapsopplevelser, praktiske erfaringer og kontakt med natur og voksnes arbeidsliv. Kort sagt; forbindelsen til det som lever og de dypere opplevelsene som skaper bakkekontakt, tilhørighet og Hverdagslykke. Mange årsaker til at barn og unge strever med livet sitt er systemiske, det vil si at det er flere grunner til at de kommer skjeivt ut. Allikevel kan de bunne i samme underliggende årsaker. Uansett hvilket tema som velges for siste halvdel, kan vi derfor starte nøstingen der og se hvordan ting henger sammen.

    Nytt fokus med et (eller flere) av de syv områdene fra Hverdagslykke som utgangspunkt:

    • Hvordan skape en atmosfære av vekst?
    • Om røtter og vinger, mestring og mening.
    • Forholdet mellom indre og ytre motivasjon.
    • Mindfulness trenger vi det? Eventuelt hvorfor?
    • Konkrete tiltak for å minske stress i konkurranse og sammenligningssamfunnet.

    Foredrag nr. 2

    Digital demens eller enda smartere barn?

    Hvordan kan vi ta vare på hjernens utviklingsmotor – nysgjerrighet, lek og bevegelse – i en digital tidsalder?

    Møtet med den digitale utviklingen er en stor utfordring for dagens foreldre og lærere. Ved riktig bruk kan digitale hjelpemidler være nettopp det – hjelpsomme.  Mens ukritisk bruk kan legge alvorlige hindringer i veien for hjernens utvikling, og barnas intelligens og kreativitet. Og da har vi ikke engang nevnt faren for avhengighet, eller hva unge møter når vi åpner porten mot livets skyggesider, som voldelig nettporno, mobbing og overgrep.

    Med utgangspunkt i kunnskap om hjernens modning og utvikling, vil foredraget gi svar på hvorfor barndommen fortsatt må være analog. Øyekontakt, sansestimulering og jordnære opplevelser er nødvendig for å skape tilknytning og kjærlige bånd til andre, og å stimulere hjernens optimale utvikling. Det beste i den tradisjonelle barndommen tar vare på dette, samtidig som egenaktivitet utløser lykkehormoner.

    • Barns utvikling fra 0 -13 i et nøtteskall. Enkel og begripelig innføring i sammenhengen mellom hjernens modning og barnas forståelse av virkeligheten.
    • Hvordan menneskelig kontakt skaper et Jeg i barnets personlighet.
    • Hvorfor hjernen trenger utviklingsmotoren – nysgjerrighet, lek og bevegelse. 
    • Hvorfor mestring og mening er så viktig for barnas sunnhet og psykiske helse.  

    Det blir rom for diskusjon og samtale. For eksempel om din voksne rolle som portvokter.

    Foredrag nr. 3

    Barnas hverdagslykke avhenger av at du er en tydelig voksen. Hvordan få til det i praxis?* Velegnet for foreldre og personalmøter 

    En syntese av innholdet fra boka om å lykkes i foreldrerollen: Det er du som er voksen, og utvalgte temaer fra Hverdagslykke. 

    • Størst av alt er kjærligheten! Om behovet for tilknytning og speiling. 
    • Litt om hjernens modning og hva barn kan romme i bevisstheten i førskolealder. Eller hvorfor du ikke skal spørre når du ikke vil ha et svar.
    • Betydningen av «utviklingsmotoren»; nysgjerrighet, bevegelse og lek for optimal hjerneutvikling.
    • Hvordan og hvorfor manglende ledelse fra voksne kan undergrave barnas trygghet, følelsesmessige sunnhet og fremtidige læringsevne. Det er faktisk du som er voksen! Men det er ikke alltid lett. Litt om hvor de viktigste slagene står.  

    *Praxis betyr å forene ide og handling

    Foredrag nr. 4

    Trygge voksne – Robuste barn

    En helhetlig tilnærming til verdibasert barneoppdragelse

    “Den mest verdifulle gaven vi kan gi andre er vår tilstedeværelse. Når vår oppmerksomhet omfavner dem vi elsker, vil de blomstre.»  Thich Nhat Hanh

    Nye utfordringer:

    Dagens foreldregenerasjon strekker seg langt for at barna skal ha det bra. Samtidig lever vi i et samfunn som på stadig nye måter driver oss fra hverandre. Stressa, dobbeltarbeidende foreldre har lite tid til småbarna, og skolebarna løper fra den ene fritidsaktiviteten til den andre. Rettelse: Kjøres. Hadde de enda løpt!
    Har du satt deg fast i tidsklemma selv? Syns du det er vanskelig å prioritere? Eller å sette grenser for digitale tidstyver?
    I en travel hverdag kan det være vanskelig å si Ja og Nei på rett sted, men lettvint å gjøre for mye for barna, noe som motarbeider deres mestring og gjør deg sliten. Mange opplever derfor et misforhold mellom det tidsånden driver oss i retning av, og det de selv tror er best for barna sine, og familien som helhet. Men hva er egentlig bra – og bra nok?

    Flytt fokus til det som virkelig betyr noe. Hva er det?

    Vi lever i en omskiftelig verden, men noen tidløse behov må dekkes i barndommen om barna skal bli sunne og glade:

    • Å bli holdt i nære voksnes kjærlige oppmerksomhet. Lenge nok.
    • Å utforske verden og å lære gjennom lek, bevegelse og egen aktivitet
    • Å høre til i et støttende fellesskap, som også utfordrer og setter grenser
    • Å få lov til å strekke seg i kreativ utfoldelse av sitt eget talent
    • Å finne måter å tåle motgang og vanskeligheter på, slik at man kan oppleve mestring og mening
    • Å gi noe tilbake til andre og samfunnet man er en del av
       

      Andre temaer som vil bli berørt:

    • Flytt fokus fra enkeltindivider til fellesskap. Sammen blir vi til!
    • Gå for det som er godt nok. Hva kan du begrense?
    • Bli bevisst på hva som egentlig er din viktigste jobb som mor og far

    Pust inn. Hverdagslykken er nærmere enn du tror! Pust ut og kom tilbake til deg selv. 
    Jeg inviterer til en interessant og morsom kveld hvor temaet er hva en god barndom betyr i dag.

    Foredrag nr. 5

    Ny og nyttig “barnelærdom” for politikere, ledere, besteforeldre, lag, foreninger og andre interesserte.

    Hverdagslykkens ABC, i en kortere versjon med vekt på hvilke rammebetingelser barnas nevrologiske og bevissthetsmessige utvikling setter for læring og utvikling. Ambisiøse politiske mål, mer preget av ideologi enn kunnskap, har hatt en tendens til å overse terrenget på bakken. For hva kan barn forstå i ulike aldre, hvordan lærer de best og hva er sammenhengen mellom hjernens modning og læring?
    Foredraget har vekt på konkrete løsninger og mye utveksling med salen.

    Sitat fra Hverdagslykke side 22:

    *Konkurrerende verdisystemer – om brillene vi ser verden gjennom
    I løpet av det siste tusenåret har Vesten vært gjennom minst tre forskjellige utviklingssprang som har forsterket de indre og ytre splittelsene ytterligere, og skapt stadig nye måter å se verden på. Hver gang et slikt begrenset verdensbilde kollapser, slik det har gjort mange ganger opp i gjennom historien, vokser det frem et nytt på ruinene av det gamle. Disse verdisystemene kan sammenlignes med fargede briller som preger alt vi ser. De gamle måtene å forstå verden på forsvinner dog ikke, da de verdiene de har dyrket frem har blitt en del av den enkeltes psyke og vår kollektive historie.[i] Her er en minimalistisk oversikt med eksempler som angår temaene i denne boka:

    Tradisjonelle verdier – preget av kirkens og kongemaktens maskuline verdier
    Streng arbeidsfordeling mellom kjønn. Far (og kongen eller paven) bestemmer. Barna er mors ansvar og felleskapet og de nedarvede reglene går foran individets utfoldelse. Begrunnelsene for tingenes tilstand står i den hellige boka. Den kan gjerne pugges.

    Moderne verdier – fra 1700 tallet etter opplysningstid og industrialisering, rasjonelle maskuline verdier, men også nasjonalisme
    Kvinnefrigjøring og likestilling i hjemmet. Individet bryter ut av det alt for trange fellesskapet og blåser i den hellige boka. Den kan gjerne brennes, men det er ofte skummelt. Den kollektive tryggheten ryker og stressbelastningen på den enkelte øker. Ensomhet og økning i psykiske lidelser følger.

    Postmoderne verdier – fra 1960 tallet. Vekt på feminine verdier som motvekt til de maskuline
    Alles perspektiver – også de undertryktes – tas hensyn til. Vekt på barns (og alle andres) rettigheter. Prøver å reparere splittelsene de tradisjonelle og moderne verdiene har skapt med terapi, miljøvern og New age, men ender iblant opp med å skape noen flere med sine relative og flytende verdier. For eksempel at hva du syns er rett og galt bare er din egen sak. Åpner dermed opp for de egosentriske feilstegene de tradisjonelle ville unngå og prøvde å håndtere med strenge regler.

    Konsekvenser av splittelsene

    Alle disse verdensbildene lever parallelt, både inne i oss og i kulturen vår. I dagens Norge operer vi derfor med minst tre ulike forklaringsmodeller bygd på til dels motstridende verdigrunnlag. Disse verdiene påvirker synet på barneoppdragelse, familieliv og hvordan barn bør lære. De er også toneangivende i debatter om skole og oppvekstpolitikk. Ingen av verdigrunnlagene er helt fullstendige, alle opprettholder ulike splittelser som kan forvrenge virkelighetsbildet når de blir rigide og ufleksible. Nå for tiden fører de til mange og opphetede debatter om hva som er norsk kultur og hva våre vestlige verdier egentlig består i.

     

    [i] En god fremstilling av disse endringene gis i Don Bech & Christopher. C. Cowan, Spiraldynamics, mastering values, leadership, and change, Blackwell publishing, 2006.

    Tilbud om rimelige støttesamtaler
    Jeg tilby samtaler på tlf. og nett. Prisen er gradert, se under.

    Her er noen temaer, og utfordringer vi kan se på sammen:

    • Hvordan finne veien ut av lettere depresjoner og angst
    • Bearbeide tap og/eller livskriser eller frykt for fremtida
    • Eksistensielle kriser knyttet til det å finne mening og retning i livet.
    • Påfyll av Sjeleføde, i form av enkle teknikker i meditasjon og oppmerksomt nærvær. Også kalt mindfulness.

      Foreldreveiledning og rådgivning
      Veiledningen vil ta utgangspunkt i det som skjer i familien her og nå, men også ha et blikk på de voksnes bakgrunn og livserfaringer. Jeg kan komme på hjemmebesøk for å få en klarere forståelse av hva som skjer mellom voksne og barn, der det er hensiktsmessig. Men det er ingen forutsetning.

      Jeg kan hjelpe dere med følgende:
    • Å bli en tydeligere voksen, som klarer å si Ja og Nei – og holde på det.
    • Å bli bevisst på skyldfølelse, bekymring eller negative tanke og handlingsmønstre som forstyrrer forholdet til barna. Slike spøkelser fra fortida kan forsure stemningen eller bidra til et høyt konfliktnivå.
    • Å sette personlige grenser.
    • Å skape et bedre samarbeid mellom de voksne i familien.
    • Kunnskap om hva man kan forvente av barn i ulike aldre, slik at dere stiller krav som passer til barnets alder og modenhet.
    • Lære bort enkel og effektiv konflikthåndtering.

    Priser og betingelser
    I Hamarområdet, kan samtalen(e) godt finne sted utendørs om det er ønskelig. Info. om meg og min bakgrunn her:   https://sjelefode.no/kontakt/om-anne-sjelefode/

    Prisen er tredelt og du kan selv velge hva du vil betale for en klokketime. Før du bestemmer deg ber jeg deg lukke øynene, trekke pusten ned i magen tre ganger og kjenne etter hva hjertet ditt sier er rett pris for deg. Det er rett pris for meg.

    • 750,- Normalpris for deg som har trygg økonomi
    • 500,- for deg som har redusert inntekt
    • 300,- for deg som er aleneforsørger/student/arbeidsledig.

    På sikt vil jeg etablere grupper som kan dele livets opp og nedturer. Om du vil vite mer om psykosyntese kan du følge denne linken til min andre webside Foredrepraxis: http://www.foreldrepraxis.no/metoder/psykosyntese.htm .

    Ta kontakt via kontaktskjemaet, eller ring meg på tlf. 938 04 790.

      Footer

      Si hei!

      Anne Nielsen,
      Postadresse:
      Sangenveien 54
      2315 Hamar
      Mobil: 0047 938 04 790
      For tidligere kurs og virksomhet, se www.foreldrepraxis.no

      Organisasjonsnummer:
      Sjeleføde 919 950 021

      E-mail

      © 2022 Utformed av Joachim. Bilder av Dag Olav Nielsen. - Login -

      Copyright © 2022 · Workstation Pro on Genesis Framework · WordPress · Logg inn