Oppskrift for (noenlunde) levelige handleturer med barn:
Overordnet prinsipp: Ikke spør barna om hva de vil ha til middag ol. hvis du ikke vil ha et svar
Ikke start butikkrundene med å stille små barn spørsmål. Beskriv heller hva som skal skje i butikken (eller andre steder). Vi skal bare kjøpe brød og poteter, før vi går hjem og lager middag. Kjøp brød og poteter. Overhør tilløp til forhandlinger fra de kverulantisk anlagte. Flytt oppmerksomheten bort fra barnet og over til deg selv, din egen pust og handlelista. Nei, da du er ikke slem, bare tydelig. Betal og gå hjem. Fordi:
- Du avgjør hva som blir med ut av butikken
- Du bestemmer hva barn kan bestemme
- Har du spurt, så har du spurt
- Begrens alternativene for små barn
Til hverdags gjelder regel nr. 1. Når du av og til går for punkt nummer 2, og bestemmer at barnet kan få bestemme middag, godteri eller pålegg, eller andre ting som for eksempel turmål i helgen, slår regel nr. 3 inn, og det kan bli en skikkelig jubeldag! For har du spurt, så har du spurt, og da må valget være reelt og fritt, ellers er det juks. Blir resultatet snodig får du heller angre på at du delte ut makt og heller tenke deg bedre om neste gang, før du lar det stå til. Hvem har sagt at man ikke kan ha kokosboller med fruktsalat til middag? Eller bruke en lørdag på å lære katten å sykle. Litt moro må man ha i livet!
Du kan gjøre det lettere for mindre barn ved å begrense valget til to alternativer, eller ved å sette en øvre prisgrense. Blir det likevel kaos, fordi barnet ikke har den intellektuelle horisonten som er nødvendig for å velge, slår regel nr. 1 inn i igjen. Du avgjør hva som blir med ut av butikken. Ikke kjeft på forvirringen.
Husk at evnen til å velge krever mental kapasitet til å holde flere alternativer oppe i bevisstheten samtidig. Dette er i hvert fall ikke mulig før cirka fireårsalder. Først i syvårsalder glir dette mere knirkefritt for de fleste.
Å bære ett hylende barn ut av en butikk, er derfor ikke et nederlag, men av og til en dyd av nødvendighet. Det holder som regel med en eller to ganger og kan unngås helt, om du lar vær å spørre hvis du ikke vil ha et svar.
Sakset fra Hverdagslykke
Redireckt (omdirigere)
Metode for å finne ny vei ut av en vanskelig situasjon
Denne oppskriften på omdirigering – kan du henge opp på kjøleskapet
Ide og kilde: https://www.mindsightinstitute.com/
Reduce words (Reduser antall ord)
Embrace emotions (omfavn og anerkjenn følelser)
Deskribe dont’t preach (Beskriv det du ser, ikke prek eller forman)
Involve child in the dicipline (Involver barnet i tiltak og konsekvenser, ikke snakk over hodet på dem)
Reframe no into yes with condition (Omformuler nei til et ja, med tydelige betingelser)
Emphazice the positive (Legg vekt på det positive)
Creatively approach the situation (Vær kreativ, se etter vinn- vinn løsninger)
Teach mindsight tools (Lær barnet måter å håndtere følelser og konflikt på)
Eksempel: To barn vil ha samme sykkel. Eksempel på setninger fra voksne som kan «omdirigere» fra konflikt til mer kreative løsninger. Jeg har beholdt bokstavene fra den engelske oppskriften først, fordi de viser til gangen i prosessen.
R Sykkelen er opptatt. Du må vente til den er ledig. (Få ord, som beskriver essensen av budskapet ditt)
E Jeg skjønner at det er kjedelig å vente på tur. (Anerkjenning av følelsene)
D Du får den ikke fortere om du sperrer veien for Ole. Se på ham nå. Han ser sur ut. (Beskrivelse av situasjonen)
I Nå får du to valg. Du kan gå et annet sted å leke til det er på tide å bytte, eller vi kan se om vi kan finne på noe annet. Hva syns du? Har du et bedre forslag? (Vent på et) Kommer det ikke forslag, ta med barnet ut av situasjonen. (Involvering av barnet)
R Jeg har et forslag. Ole skal ha sykkelen litt til, men kanskje han vil finne på noe sammen med deg? (Lage en ny ramme om situasjonen, som flytter fokus fra nei til et ja med betingelser.)
E I går fant du på en morsom brannmann lek med Anne? Kanskje Ole syns det er gøy også? (Tydeligjøre det positive)
C Hvis du tar med denne vannkanna her (gi en til barnet) og foreslår at dere liksom er brannmenn? Tenk om det begynner å brenne i lekehuset! Ojjj! Da trenger man noen modige barn! (Nye og mer kreative løsninger.)
T Er det litt vanskelig? La oss trekke pusten skikkelig ned i magen først. Så blir jeg med deg, mens du spør Ole. (Lære bort metoder for å takle emosjoner og tåle indre spenninger og fysiske reaksjoner bedre.)
Anbefales: Daniel J. Siegel, and Tina Payne Bryson, No Drama discipline, the whole brain way to calm the chaos and nurture your child’s developing brain, Bantam books, 2016.
Hvordan roe barnehjernen:
Her er en forklaring fra Daniel Siegel om hva som skjer i hjernen og kroppen når man (ikke) tar seg tid til å skape kontakt før man rettleder barn. Eller gjerne vil nå frem til hvem som helst med et budskap.