Foto: Thea Johnsen
7. Vi er natur
We are nature, long have we been absent, but now we return.*
I dette kapitlet ser vi på hva barna lærer gjennom naturopplevelser. Vi vil også minne om at vi mennesker faktisk er natur. Kapitlet handler også om hvorfor vi kom til å glemme dette selvsagte faktum. En oppvekst i trange institusjoner med asfaltbelagte lekeplasser, og alt for mange timer innendørs, motarbeider barnas optimale utvikling og læring. Ny forskning fra Universitetet i Oslo* viser at jo flere daglige timer utelek i barnehagealder, jo bedre konsentrasjon og vennskap mellom barna. Barna med mest utetid presterer også langt bedre i norsk og matte i småskolen, og disse positive resualtetene forsterkes for hvert skoleår. Slå den!
Heldigvis prøver mange ansatte i skole og barnehager å motvirke institusjonaliseringen med turdager og uteskole, men de må av og til argumentere hardt for disse valgene. Særlig overfor kunnskapsløse foreldre og politikere, endog næringslivsledere, som er mer opptatt av målbare læringsresultater i dag, enn lykkelige, sunne og lærenemme mennesker på sikt. Her må det tenkes nytt. Og det behøver ikke være spesielt revolusjonært, bare mer bevisst. En Oslo barnehage klekte ut kyllinger i barnehagen rett før påske. Godt eksempel på en biologisk erfaring som setter spor. Barna ville knapt hjem!
Video som viser hvordan vi kunne reagert på naturødeleggelsene – om vi ikke var så godt dressert inn i det «normale».
Et konkret forslag sakset fra boka: Økologisk innsikt i praksis
I dag invaderes vi av ulike planter og dyr som ikke hører hjemme i norsk natur. Hva med en aksjonsdag vår og høst, hvor alle landets skoleelever fjerner svartelistede inntrengere? En klasse kan adoptere og følge et avgrenset naturområde som et forskningsprosjekt over flere år for å se resultatene av innsatsen. Det vil både bevare naturen og være en praktisk innføring i økologiske sammenhenger i eget nærmiljø
Her er en liste fra naturvernforbundet over hagepøbler du kan fjerne med god samvittighet Gjester som ikke vil gå
Nytt fokus; hel og lykkelig!
I den siste delen av boka finner du forslag til bedre løsninger på alle de samfunnsområdene vi har berørt.
Her er noen som gjelder vårt forhold til naturen. Artikkel fra Harvest magazine Pan, om naturen som vår venn i ekstremværets tid:
https://www.harvestmagazine.no/pan/naturen-som-venn-i-ekstremvaerets-tid
Skal hverdagslykken sikres for fremtidige generasjone må vi finne opp et bedre økonomisk system
Link til en artikkel i Dagens næringsliv om behovet for å tenke nytt. Der ligger det lenker til andre øk. systemer.
FN-rapport: Markedet tar livet av planeten vår – på tide med et nytt økonomisk system
Sakset fra Facebook siden Ecological Consciousness:
* Fra We Two – How Long We Were Fool’d, av Walt Whitman
* Journal of Environmental Psychology, Om positive langtidsvirkninger av fri utendørs lek