Illustrasjon: Joy! Ellen Joseph. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og eieren av bildet, The Findhorn Foundation. Link: www.ellenjoseph.com, www.findhorn.org
Driv kunstneren ut, all lek vil du dermed fordrive. Men mister vi evnen til lek, da mister vi selve livet! Andre Bjerke
5. Lek eller underholdning?
Lek har så stor betydning for barnets optimale utvikling at den har blitt anerkjent av FN’ s menneskerettighets kommisjon som en rettighet alle barn bør ha. Men vi glemmer det lett. Vi ser ut til å ha gjort Miss Truncbulls ord i Roald Dahls bok Matilda, til våre egne: «Hvis du har det morsomt, lærer du ikke!» Jeg tror neppe foreldre, politikere eller idrettsledere som har økt antall skoletimer, senket skolealderen eller overorganisert barnas fritid vil barna vondt. Man kan likegodt påstå at miseren skyldes vår iver etter å gjøre barna flinke og lykkelige en gang i fremtida. Men blir de det?
I dette foredraget sier Peter Gray hvorfor lek er så viktig for barns mentale helse:
Jeg tror vi vet at lek er bra på en teoretisk måte, de fleste ville sagt at lek sikkert er viktig for barn om de ble spurt direkte, men de vet det ikke i praksis. Når det rasjonelle tanke sinnet har tatt over, blir det vanskelig å koble tilbake til vår egen erfaring av lekens kraft som utviklingsmotor. Dette kapitlet handler om hvorfor leken er livsnødvendig, men også hvorfor vi voksne ikke forstår det.
Sir Ken Robinson om kreativitet.
Hvorfor forstår vi det ikke? Overdreven skolegang kan være en av årsakene. Dette morsomme foredraget som forklarer hvordan skolen dreper lek og kreativitet er så langt sett over 56 millioner ganger.